اقتصاد ما

رمز ظهور آن موجود موعود آگاهی جامعه است. پرچم خون‌خواهی حسین، تنها توسط یک جامعه آگاه به دستان مبارک فرزندش می‌رسد. هر کس در آگاه کردن جامعه قدمی بردارد یک پرچمدار سیاه خراسان و زمینه‌ساز ظهور است. سلاح پرچمداران سیاه خراسان، قلم و زبان است. ای پرچمداران سیاه خراسان جامعه را آماده ظهور کنید.

اقتصاد ما

رمز ظهور آن موجود موعود آگاهی جامعه است. پرچم خون‌خواهی حسین، تنها توسط یک جامعه آگاه به دستان مبارک فرزندش می‌رسد. هر کس در آگاه کردن جامعه قدمی بردارد یک پرچمدار سیاه خراسان و زمینه‌ساز ظهور است. سلاح پرچمداران سیاه خراسان، قلم و زبان است. ای پرچمداران سیاه خراسان جامعه را آماده ظهور کنید.

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

در چند ماه گذشته، میزان آلایندگی بنزین ساخت پتروشیمی‌های داخل کشور مورد بحث و بررسی فراوانی قرار گرفته‌است. پس از ما‌ه‌ها کش‌وقوس، مسئولین سازمان محیط زیست اعلام کردند اصلا بنزین ساخت داخل را تست نکردند. به قول سالاری ای کاش بدون رسانه‌ای کردن آلایندگی بنزین داخلی با یک آزمایش ساده، حقیقت را مشخص می‌کردند. تعجب‌انیگز است که با وجود بحث‌هایی در مورد آلایندگی بنزین وارداتی، این سخنان مطرح می‌شود!!!

در این نوشته سعی بر مشخص نمودن میزان آلایندگی بنزین‌ نداریم بلکه از نظر اقتصادی، اثرات واردات بنزین بر جامعه بیان شود.

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۳:۰۷
سعید فتحی سارانی

این یادداشت در روزنامه وطن امروز منتشر شد.

در ۲ سال گذشته بسیاری از تحلیلگران اقتصادی و مسؤولان سیاسی تحریم‌های مالی غرب علیه کشور را عامل مشکلات اقتصادی معرفی کردند. اگر فردی به داده‌های اقتصادی رجوع کند، درک خواهد کرد که ۴ میلیارد دلار آزاد شده در توافقنامه ژنو بی‌احترامی به نظام و ملت ایران است، یعنی کشور آنچنان در وضعیت وخیمی قرار دارد که برای این پول ناچیز باید شادمانی کند و دستاوردی ارزشمند برای کشور است!  هر چند موانع ایجادشده برای انتقال سپرده‌های ارزی مسبب مشکلاتی شده‌است اما آیا وزن تحریم‌ها آنگونه است که تبلیغ می‌شود؟ در ادامه با استفاده از برخی آمارها سعی می‌شود تصویری واقعی از وضعیت اقتصاد کشور برای دولتمردان و بویژه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ترسیم شود. در سال ۹۱ واردات کشور در ۲ ماه پایانی سال که ایران در اوج تحریم‌ها قرار داشت بیش از ۷ میلیارد دلار بود. یعنی در ۲ ماه و در اوج تحریم‌ها، کشور ۷ میلیارد دلار مبادله کرده‌است. حال ارزش ۴ میلیارد دلاری را که طبق توافقنامه قرار است در عرض ۶ ماه آزاد شود، محاسبه کنید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۷:۴۶
سعید فتحی سارانی
اسحاق جهانگیری ، معاون اول رئیس‌جمهور در همایش هفته سلامت با اشاره به این‌که برخی انتقادها متوجه جریان انصراف از یارانه‌ها بود، از افراد صاحب نفوذی یاد کرد که به هیأت دولت فشار آوردند تا افراد متمکن را از فهرست یارانه‌بگیران حذف کند، اما این کار را دولت نکرد.

در چند ماه گذشته بیشترین تبلیغ برای انصراف از یارانه توسط دولت‌مردان انجام شد. وزیر اقتصاد تهدید کرد که ۱۰ میلیون نفر متمکن شناسایی شدند. دولت حتی تهدید به سرک کشیدن به حساب‌های مردم نیز نمود. گویا جهانگیری نگران محبوبیت و عدم اعتماد مردم به دولت است. بهتر است دولت به جای پیگیری سیاست‌های پوپولیستی به عواقب گفته‌های خود توجه کند.

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۵:۰۹
سعید فتحی سارانی

این یادداشت را در اختیار سایت گفتمان‌نیوز قرار دادم.                                                

نیروی کار مانند سرمایه و زمین از منابع اقتصادی محسوب می‌شود. هر چقدر جمعیت بیشتری وجود داشته باشد امنیت اقتصادی کشور پایدارتر خواهد بود. اگر در کشوری رکود وجود داشته‌باشد کسی به دنبال از بین بردن سرمایه‌های راکد نیست و حتی تلاش می‌کنند سرمایه‌ها افزایش یابد. بیکاری سرمایه را به دلیل افزایش سرمایه معرفی نمی‌کنند، بلکه سیاست‌های اشتباه اقتصادی را عامل مشکلات می‌دانند. چگونه در رابطه با نیروی کار، رشد جمعیت را عامل بیکاری می‌دانند و سیاست‌های در راستای افزایش جمعیت را نکوهش می‌کنند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۲:۲۷
سعید فتحی سارانی

این یادداشت را برای روزنامه وطن امروز نوشتم که در 4 اردیبهشت 92 منتشر شد.

در چند ماه گذشته، دولت و به ویژه رئیس‌جمهور، کاهش تورم را نتیجه سیاست‌های تیم اقتصادی دولت معرفی می‌کند. رئیس‌جمهور در مصاحبه نوروزی خود کاهش تورم را یکی از دستاورهای چند ماهه دولت یازدهم دانست.

 آیا کاهش تورم در چند ماه گذشته به دلیل تغییر دولت بوده‌است یا امری طبیعی است؟

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۲:۲۱
سعید فتحی سارانی