اقتصاد ما

رمز ظهور آن موجود موعود آگاهی جامعه است. پرچم خون‌خواهی حسین، تنها توسط یک جامعه آگاه به دستان مبارک فرزندش می‌رسد. هر کس در آگاه کردن جامعه قدمی بردارد یک پرچمدار سیاه خراسان و زمینه‌ساز ظهور است. سلاح پرچمداران سیاه خراسان، قلم و زبان است. ای پرچمداران سیاه خراسان جامعه را آماده ظهور کنید.

اقتصاد ما

رمز ظهور آن موجود موعود آگاهی جامعه است. پرچم خون‌خواهی حسین، تنها توسط یک جامعه آگاه به دستان مبارک فرزندش می‌رسد. هر کس در آگاه کردن جامعه قدمی بردارد یک پرچمدار سیاه خراسان و زمینه‌ساز ظهور است. سلاح پرچمداران سیاه خراسان، قلم و زبان است. ای پرچمداران سیاه خراسان جامعه را آماده ظهور کنید.

سخنی پیرامون یادداشت احمد توکلی

يكشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۳، ۰۲:۱۳ ب.ظ

دکتر احمد توکلی در یادداشتی با نام "آیا احمدی‌نژاد در حفظ سطح نقدینگی سه برابر روحانی بهتر عمل کرد؟" به نقد متنی پرداخت که در آن ذکر شده بود که دولت روحانی نقدینگی بیشتری نسبت به دولت سابق به جامعه تزریق نموده‌ است و این تحلیل را از نظر علمی مخدوش، از نظر سیاسی مضر و از نظر دینی مسئولیت‌آور است.

تحلیل دکتر توکلی صحیح است و آن‌چه مهم است رشد نقدینگی است و حجم نقدینگی اهمیتی ندارد. اما چرا دکتر توکلی زمانی که منتقدین دولت احمدی‌نژاد با همین نوع استدلال به تخریب علیه دولت سابق می‌پرداختند احساس تکلیف نکرد که به بیان حقیقت بپردازد؟ در طول حیات دولت نهم و دهم به طور مداوم دولت را متهم به افزایش حجم نقدینگی می‌نمودند و با مقایسه با دولت خاتمی به تخریب دولت می‌پرداختند. بارها در رسانه‌ها مطرح شد که ۸۰ درصد نقدینگی کشور در دوره احمدی‌نژاد اتفاق افتاده است. در حالی‌که در دولت احمدی‌نژاد نسبت به دولت‌های خاتمی و هاشمی کمترین رشد نقدینگی را شاهد بودیم.

جناب دکتر توکلی، بزرگترین مشکل اقتصاد کشور سیاسی‌بازی است که زمانی یک تحلیل خوب است و زمان دیگر غیرعلمی! دولت می‌بایست فکر می‌کرد که تخریب‌های غیرعلمی که علیه دولت سابق می‌کند مانند چاقویی است که روزی دست خود را خواهد برید. من هم می‌دانم که سخنان مصباحی‌مقدم در مجلس، پیرامون انتقاد از رشد مثبت اقتصادی کاملا غیرعلمی است.

متأسفانه در فضای سیاسی کشور شاهد رفتارهای دوگانه هستیم. معیاری برای صحت یک عمل وجود ندارد. همان‌گونه زیر سؤال بردن آمارهای رسمی کشور توسط منتقدین دولت یازدهم به مصلحت نیست زیر سؤال بردن آمارها در دولت دهم توسط افرادی مانند دکتر توکلی نیز صحیح نبود که رهبرمعظم‌انقلاب متذکر شدند.

البته قصد دفاع از دولت احمدی‌نژاد را ندارم و از نظر من هیچ کدام از دولت‌های چهل سال اخیر در حوزه اقتصاد کلان قابل دفاع نیستند اما تا زمانی که سیاسی‌بازی در کشور حاکم باشد هیچ‌گاه مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود و اصولا تحلیل‌های علمی طرفداری نخواهند داشت.

البته از صداقت جناب دکتر توکلی اطمیان داریم اما ایشان به دلیل دشمنی که با احمدی‌نژاد دارند که از روی لجاجت است راه نادرستی می‌روند. چون یک سایت به اشتباه از دولت احمدی‌نژاد طرفداری کرده‌است خود را ملزم می‌دانند که تبیین‌گری کنند اما در یک سال گذشته هیچ‌گاه به این فکر نیفتادند که در برابر ادعاهای پوچ دولت در تخریب دولت احمدی‌نژاد به تبیین‌گری بپردازند. بارها رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی دولت اعلام کردند که توانستند رشد پایه‌پولی و نقدینگی را کنترل کنند در حالیکه طبق آمارهای رسمی همین دولت، رشد نقدینگی یک سال اخیر تقریبا هیچ فرقی با سال قبل از آن نکرده‌است و این چه ادعای پوچی است!

خوب است خاطره‌ای را تعریف کنم حدود دو ماه پیش در سایت پیشنهادات مردمی ریاست‌جمهوری نامه‌ای فرستادم مبنی بر اینکه کاهش تورم در یک سال گذشته ربطی به دولت یازدهم و عملکردش ندارد و برای اینکه حرفم را ثابت کنم دو پیش‌بینی می‌کنم یکی اینکه برخلاف نظر دولت، کشور در رکود قرار ندارد و رشد اقتصادی سال ۹۲ هم مثبت بوده است و تنها به دلیل شیوه اشتباه محاسبات کم به دست آمده‌است اما در نیمه دوم سال با همین شیوه اشتباه رشد اقتصادی مثبت به دست آمده‌است.

دیگری اینکه تورم نقطه‌به‌نقطه که طبق اظهارات مسئولین زیر ۱۵ درصد است در پاییز افزایش می‌یابد و تا پایان سال به ۲۵ درصد می‌رسد و نه آن کاهش به دولت مربوط بود و نه این افزایش. بعد از حدود یک ماه از دفتر اقتصادی وزارت اقتصاد پاسخی برای من نوشته شد و مهم‌ترین استدلال آنها این بود که دولت با کنترل پایه‌پولی و رشد نقدینگی توانسته است تورم را کنترل کند. آن‌جا بود که به حال مردم تأسف خوردم که چنین مسئولینی دارند که حتی به آمارهای رسمی خودشان نیز توجه نمی‌کنند. یعنی یک بار توجه نکردند که آیا توانست‌اند پایه‌پولی و رشد نقدینگی را کنترل کنند؟

جناب دکتر توکلی برخی از سخنان شما هم بویی از تحلیل علمی نبرده است. برای مثال اینکه مانند دولت معتقدید که مسکن مهر عامل تورم چند سال گذشته بوده‌است. این ادعا یعنی هیچ شناختی از تراز پرداخت بانک مرکزی ندارید و با یک نگاه ساده به تراز پرداخت به تحلیل پرداختید.

چرا برای یک بار بیان نمی‌شود که بخش اعظمی از کاهش رشد اقتصادی در سال ۹۱ به دلیل کاهش فروش نفت بوده‌است. چرا بیان نمی‌شود که در سال ۹۱ رشد اقتصادی بدون نفت بیش از ۵ درصد نسبت به رشد اقتصادی با نفت بهتر بوده‌است و رشد منفی ۵ درصدی آن سال به دلیل‌های تحریم‌های مالی و نفتی بوده‌است و وضعیت اقتصادی آن سال به آن میزانی که تبلیغ می‌شود وخیم نبوده است؟

جناب دکتر آیا در برخورد با تخریب دولت احمدی‌نژاد هم یاد دین و آخرت می‌افتید؟

پایان برای اینکه پی ببرید که در طول سه سال گذشته چه اتفاقی در اقتصاد کشور افتاد به یادداشتی با عنوان دولت یازدهم و نرخ تورم ارجاع می‌دهم که در وبلاگم منتشر کردم. البته می‌توان به یادداشتی که در همین سایت الف با عنوان "نوبخت از کدام تلاش دولت سخن می‌گوید؟" نیز رجوع شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۲۰
سعید فتحی سارانی

نظرات  (۵)

اگرجرات داری نظرمنو چاپ کن .
نظر :
سلام بر شما تحلیلگرحبره وکارشناس کاردان!
ازقرارمعلوم در دولت بگم بگم که سر آخرهم هیچیزنگفت الا1 سری ... شما هم بنحوی مشعوف گشته اید که اینگونه سینه چاک میکنید و 6 سال قبل از91 را نمیبینید که جناب احمدی نژاد با تمام این محاسن که شما تعریف نیفزمایید هیچ کار بدرد بخور وبا منفعت بلند مدت برای کشور انجام نداده بودند. منظورم واقعا بلند مدت است نه زود بازده و ازین مزخرفاتکه وام بگیرند خانه بسازندیا ماشین بخرند!
درسته ؟ اونوقت که تحریم نبود پس چرا !!!! لطفا بمنافع خود سرخود بپردازید و پریبان ما ملت بدبخت را رها سازید.
پیشاپیش متشکر
پاسخ:
برادر من دعوا که نداریم. فکر کنم نه از دولت روحانی عایدی به شما برسد و نه از دولت احمدی نژاد چیزی به من رسیده است. من یک تحلیل علمی کرده ام و پیش بینی هایی هم کردم. ببینید درست است یا نادرست؟ 
یادتونه احمدی نژاد در تلویزیون راست راست به مردم دروغ می گفت؟ مشکل مسکن حل. مشکل اشتغال حل. ..و ..........البته اون حرفا رو برای عوامی چون شما می زدند. خیانت و ظلمی که اخمدی نژاد به کشور . مردم و انقلاب کردند هیچ کسی در طول تاریخ نکرده.ادم زیاد فکر می کند به این نتیجه می رسد که احمدی نژتد و امثال شما مزدور کثیف اسراییل و انگلستان هستید. شما تخم فتنه هستید و دشمن این اب و خاک. شماها فرزندان ابن ملجم و معاویه هستید.
دوست گرامی امیدوارم شما هم طرف احمدی نژاد را نگیری. البته من هم اعتقاد معجزه یا توقع خیلی بالایی از این دولت ندارم.
اما باور کن تحریم ها و بی ثباتی و بی انضباطی اقتصادی و فضای یاس و ناامیدی را همین سیاست های غلط احمدی نژاد آورد و من هم نمی گویم وی بدخواه مردم ایران است. متاسفانه او حلقه محدودی را به عنوان مشاور و همکار داشت و اکثرا مدیران بسیار ضعیفی بودند.
متاسفانه این دولت نیز از همین مشکل رنج می برد اما نه به آن اندازه. ثبات بازار ارز و سیاست های کمتر جنجال برانگیز و روابط بین المللی خوب از محسنات این دولت است.
به نظر من برای اینکه یک نظام یا سیستم حاکمیت کارآمد باشد چهار اصل اساسی باید وجود داشته باشد:
اول انگیزه و اراده کافی است که در مورد یک کشور این معادل با وطن پرستی و هم وطن دوستی است نه چیز دیگر
دوم مدیریت است. یعنی ما علم مدیریت منابع انسانی، مالی و اجتماعی را داریم و شامل شخص اول دولت تا مدیران عالیرتبه سیاسی است
سوم وجود نخبگان است. این نخبگان باید تاج سر همه باشند و بهترین شرایط زندگی برایشان مهیا شوند و به بهترین نحو نیز مدیریت شوند. نه اینکه بخش عمده آنها را راهی کشورهای دیگر کنیم و ککمان هم نگزد
چهارم روابط بین المللی باز و مثبت است. چه از نظر سیاسی و چه اقتصادی
حالا حاکمی که انگیزه اش دنیای اسلام است و مرز ندارد و مدیریتش هم سعی و خطایی است و نخبگان دانشگاه های برترش همه فرار کرده اند و روابط بین المللی در چایین ترین شرایط را دارند کلا توقعی نمی شود داشت
متاسفانه احمدی نژاد در هر چهار مورد سنگ تمام گذاشت هر چند بسیار پرانگیزه و پرکار بود
موفق باشید
پاسخ:
به نظر من برخلاف نظر شما دولت احمدی نژاد مشاورپذیرتر نسبت به دولت روحانی بود. برای  من ثابت شده است. در ضمن مشکل اصلی همین هست که میخواهیم از کسی طرفداری کنیم. هیچ کدام از دولت های چهل سال اخیر کشور از نشر اقتصادی نمره قبولی نمی گیرند.
با سلام - شما و آقای  دکتر توکلی در یک موضوع که نرخ رشد نقدینگی اهمیت دارد و نه میزان عددی آن توافق دارید اما به نظر من آنچه که از نظر هر دو بزرگوار مخفی مانده است و در صورت توجه به آن، نظر شما را در اصل مطلب تائید می کند مقایسه میزان نرخ نقدینگی یا تورم  همزمان با نرخ رشد درآمدهای ارزی است .در شرایطی که به بیان مخالفان دولت احمدی نژاد در این 8 سال درآمدهای ارزی معادل کل سالهای گذشته کشور بوده - اگر شاخص بهتری بصورت نسبت نرخ نقدینگی به نرخ رشددرآمد ارزی  تعریف  کنیم ( یک پارامتر جدید مبتنی بر واقعیت های خاص اقتصاد ایران)  این مقایسه ها بهتر صورت  نمی گیرد ؟ و به این ترتیب شاهد خواهیم بود دوره آقای احمدی نژاد با آن درامد سرشار ارزی چندان هم نقدینگی افسار گسیخته نبوده است که در این دوره با کاهش شدید  درآمدهای ارزی  اما به برکت !!! افزایش شدید قیمت ها ، نرخ مبادله ارز و فاز دوم هدفمندی  این نقدینگی 150 هزار میلیاردی  بسیار وحشتناک تر در حال بوجود امدن است .

بی شک اقتصاد علمی است شناخته شده با معیارها  و فرمول های معین و مانند هر علم دیگر مبتنی بر فرضیه ها ودیدگاهها شامل خطا و عدم دقت  وآنچه مهم است در نظر داشتن تفاوت های بنیادی و ساختاری و ریشه دار در اقتصاد ما نسبت به مدل های بازار های کاملا رقابتی و ریشه دار است که نیاز به خلاقیت در تعریف شاخص های دیگری دارد .
امیدوارم شما که تحلیلگر جوان  و متعهدی به نظر میائید از این  منظر  هم گاهی به مسائل نگاهی بیاندازید.
۰۳ خرداد ۹۴ ، ۱۳:۲۲ زهرا بهشتی
ممنون بابت وبلاگ خوبتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی