اقتصاد ما

رمز ظهور آن موجود موعود آگاهی جامعه است. پرچم خون‌خواهی حسین، تنها توسط یک جامعه آگاه به دستان مبارک فرزندش می‌رسد. هر کس در آگاه کردن جامعه قدمی بردارد یک پرچمدار سیاه خراسان و زمینه‌ساز ظهور است. سلاح پرچمداران سیاه خراسان، قلم و زبان است. ای پرچمداران سیاه خراسان جامعه را آماده ظهور کنید.

اقتصاد ما

رمز ظهور آن موجود موعود آگاهی جامعه است. پرچم خون‌خواهی حسین، تنها توسط یک جامعه آگاه به دستان مبارک فرزندش می‌رسد. هر کس در آگاه کردن جامعه قدمی بردارد یک پرچمدار سیاه خراسان و زمینه‌ساز ظهور است. سلاح پرچمداران سیاه خراسان، قلم و زبان است. ای پرچمداران سیاه خراسان جامعه را آماده ظهور کنید.

دوئلی با اقتصاددانان دولت

سه شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۴ ب.ظ

دولت‌مردان دولت یازدهم مدعی‌اند توانستند با اتخاذ رویکردهای مناسب اقتصادی تورم را به زیر 15 درصد برسانند. ریئس‌جمهور در اکثر جلسات عمومی خود این مطلب را عنوان می‌کند اما همان علتی که تورم سال 74 و 91را افزایش داد تورم 75 و 92 را کاهش داد. من این تحلیل را در رسانه‌های مختلف منتشر کردم ولی بازتابی نداشت. دولت از سویی در ناآگاهی کامل به سر می‌برد.  مشخص نیست که دولت یازدهم چه تصمیمی اتخاذ کرده است که تورم کاهش یابد؟ پایه پولی (18 درصد) و رشد نقدینگی (25 درصد) در سال گذشته مانند سال‌های قبل افزایش یافت. منتقدین دولت نیز در رویکردی عوامانه آمارهای رسمی کشور را زیر سوال می‌برند همان کاری که مدافعان امروز دولت یازدهم و منتقدین دولت دهم انجام دادند و رهبر معظم انقلاب به آنها تذکر داد. به نظر من مشکلات اقتصادی کشور ربطی به دولت نهم و دهم ندارد و ریشه در ساختار غلط اقتصادی کشور دارد. در دولت‌های اصلاحات و سازندگی وضعیت نیز بهتر از دولت احمدی‌نژاد نبود. برای اثبات نظرم یک دوئل علمی با اقتصاددانان کشور و به ویژه کارشناسان اقتصادی دولت می‌گذارم. از نظر دولت، عملکرد یک سال گذشته باعث کاهش تورم نقطه به نقطه شده‌است. پس طبیعی است که انتظار داشته باشیم تورم نقطه به نقطه‌ای که در خرداد زیر 15 درصد بود پایین‌تر نیز رود. اما من پیش بینی می‌کنم تورم نقطه به نقطه در تیر حدود 15 درصد خواهد بود، البته کمی بیشتر از خرداد می‌شود و در ماه‌های بعد با شیب کمی افزایش می‌یابد . در فصل پاییز به حدود بیست درصد می‌رسد و در پایان سال به حدود 25 درصد خواهد رسید. آیا روحانی  در زمان افزایش تورم نقطه به نقطه باز در جلسات عمومی اعلام می‌کند؟

دولت یازدهم نگران رکود نباشد. به نظر بنده، اقتصاد کشور کم کم از رکود خارج می‌شود و می‌توانید در پاییز نشانه‌های آن را به طور کامل مشاهده کنید. همچنین احتمالا  روزهای بهتر بورس نیز در راه است. و همه این اتفاقات ربطی به دولت یازدهم و نهاد و یا شخص دیگری ندارد.

روز 25 اردیبهشت سال 92 یعنی یک ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی حسن روحانی در جلسه‌ای که فیلم آن نیز موجود است گفتم تورم نقطه به نقطه از نیمه دوم سال به شدت کاهش می‌یابد و ربطی ندارد که کدام یک از نامزدها ریئس‌جمهور شوند و کدام یک احراز صلاحیت شوند. برخی دوستان نیز در آن زمان حرفهایم را باور نکردند و برایشان سخت بود که در بین خروار خروار تحلیل اقتصادی اساتید کشور به سخن یک دانشجو گوش دهند.  من به آنها گفتم اگر در پاییز شاهد کاهش تورم نقطه به نقطه بودید به حرفهای من اعتماد کنید و علتش را آن موقع به شما می‌گویم.

در پاییز باز شاهد افاضات اقتصادخوانان وطنی باشیم که به دنبال مقصری برای افزایش تورم باشند و احتمالا افزایش قیمت حامل‌های انرژی را عامل آن معرفی کنند. در آن زمان باید روحانی مانند احمدی‌نژاد پاسخ اتفاقاتی که مسبب آن نبوده‌است را بدهد. همان‌گونه که هاشمی در سال 75 نیز همین وضعیت را داشت. البته چیزی که عوض دارد گله ندارد.

این نوشته را در تاریخ 24 تیرماه نوشتم.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۲۴
سعید فتحی سارانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی